hendrike@hendrikehuijsmans.nl    

 

Nieuw Verleden  Flevoland                      www.nieuwverleden.info 
een kunstroute langs het pionierspad   

 
22 Mei 2012, de fiets zweeft door het hoge gras,
inmiddels is een begin gemaakt met het nieuwe fietspad dat langs "werkverkeer" komt te liggen
de fiets is er eerder dan het fietspad

                                

 

 

   
27 nov 2011: harde wind en regen bij de opening, de warme Glüh-wein van Trudy viel dan ook zeer goed in de
smaak, de stemming was opperbest !

 
"spookfiets" uit het verleden doemt op uit de mist

    
hele dag mist, maar net toen het plaatsen klaar was brak de zon 5 minuten door

     
23 nov 2011:  plaatsen aan de Meerkoetenweg bij Lelystad


de fiets is prachtig geworden

    
laten verzinken


delen weer vast lassen

  
alle kunststof en vette delen verwijderen

  

 

Inspiratie
Het droogleggen en ontginnen van het huidige Flevoland vorige eeuw is een
bijzonder indrukwekkende prestatie.
Vooral ook de fysieke inspanning van de in “werkkampen” gehuisveste arbeiders
is ongelofelijk geweest. Zeker naar huidige maatstaven waarin lichamelijk werk
steeds meer uitgebannen wordt.
Bij het terugkijken naar de geschiedenis van de polder werd ik getroffen door
de beelden van het vele zware handwerk dat geleverd werd. Dit in een tijd die
nog niet eens zo lang achter ons ligt, slechts zo’n 60 jaar.
Het beeld van de mannen die vanuit het werkkamp met de schop op hun fiets
op weg zijn naar het werk lijkt nu onwerkelijk.

    

Beeld
Met  het beeld  “werkverkeer”  wil ik de aandacht vestigen op werkomstandig-
heden in het zeer recente verleden die ons nu als onwerkelijk overkomen:
ging dat vroeger echt zo?,  kan dat waar zijn ? , fictie of werkelijkheid ?
Het beeld bestaat uit een oude herenfiets, uit de jaren '40, met op het stuur
een schop.
Door de fiets te zandstralen en te galvaniseren wordt het surrealistische idee
versterkt.
Alsof deze onwerkelijke  “spookfiets”  in de nacht als er niemand meer buiten is
door de geesten van vroegere arbeiders weer gebruikt  wordt.

De kunststof delen worden verwijderd of vervangen, alleen de steel van de
schop blijft van hout.
De fiets wordt op een onderstel gelast  en vastgezet op een betonnen voet
(onzichtbaar in de grond ). Op deze manier is het  mogelijk erop te gaan zitten
zonder gevaar voor omvallen.